Afvallen lukt niet? Dit zijn de 2 belangrijkste redenen
13 augustus 2020 

Afvallen lukt niet? Dit zijn de 2 belangrijkste redenen

Iedereen kan afvallen. En iedereen kan afvallen zonder dieet. Toch lukt afvallen het lang niet iedereen. Sterker nog, we worden collectief steeds dikker. En die mensen die afvallen komen bijna allemaal weer aan.

Ergens gaat er dus iets verkeerd. 

Maar wat?

In deze blog laat ik je de twee belangrijkste redenen zien waarom afvallen niet lukt. En natuurlijk vertel ik ook wat je er aan kunt doen. 

1. Je eet structureel te weinig

Praktisch iedereen die wil afvallen doet het op dezelfde manier: met een dieet. Er zijn tientallen zo niet honderden verschillende diëten. En allemaal beloven ze hetzelfde: gemakkelijk en blijvend gewichtsverlies. 

Er is alleen één probleem. Diëten werken niet. In ieder geval niet op de lange termijn. Iedereen verliest gewicht wanneer je de hoeveelheid voedsel drastisch beperkt. Maar dat gewichtsverlies duurt niet lang. Uiteindelijk stagneer je. Daarnaast heb je door het dieet weinig energie en heb je de hele dag honger. 

Wanneer je weer normaal gaat eten, dan kom je alle kilo’s snel weer aan. En meestal wordt je nog zwaarder dan voor je dieet. 

Zo diëten veel mensen zichzelf steeds dikker.

Een calorie gereduceerd dieet zorgt ervoor dat je lichaam het energieverbruik naar beneden bijstelt. Je lichaam past zich aan. Het is eigenlijk een vorm van overleven. Hoe minder energie je lichaam verbruikt, hoe langer je het volhoudt.

Mooi in langdurige periodes van voedselschaarste, maar niet zo mooi wanneer je wilt afvallen. 

Minder eten werkt dus niet zo goed. Je lichaam is er eigenlijk veel te slim voor. 

De kunst is met je lichaam mee te werken in plaats van er tegen te vechten. Want je lichaam wil al die extra kilo’s overgewicht helemaal niet vasthouden. Maar door het eindeloos diëten denkt je lichaam dat er permanent te weinig voedsel is, en houdt het alles vast. 

Het beste wat je kunt doen is meer eten. Afvallen zonder dieet dus. 

Nu denk je misschien meer eten betekent minder afvallen. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Er zijn verschillende studies waaruit blijkt dat meer eten juist meer afvallen betekent. Dat klinkt haast te mooi om waar te zijn. Maar ik zal het je laten zien.

In een onderzoek in 2014 zetten onderzoekers 37 personen zes weken lang op een calorie gereduceerd dieet. Gemiddeld aten ze 1200 calorieën per dag. Dat is een streng dieet dus. 

Er was een tweede groep van ook 37 personen en die kregen 11 dagen een calorie gereduceerd dieet van gemiddeld 1400 calorieën, gevolgd door 3 dagen normaal eten. Normaal eten betekent in dit onderzoek gemiddeld 2450 calorieën per dag. Deze cyclus van 14 dagen werd drie keer herhaald. Dus ook zes weken in totaal.

De tweede groep at dus meer dan de eerste groep. 

Toch verloren ze tijdens de proef meer gewicht en meer vet. 2,8 kilo meer vetverlies om precies te zijn.  

Dit kwam door het effect van meer eten op het energieverbruik in rust. Deze ruststofwisseling was hoger in de groep die meer at. Onderstaande figuur laat dat zien.


De blauwe lijn is de ruststofwisseling van de groep die zes weken non stop op dieet was. En de rode lijn is van de groep die afwisselend meer at. Beide lijnen zakken naar beneden, hetgeen betekent dat de ruststofwisseling afneemt. Het lichaam wordt dus zuiniger. Maar de rode lijn zakt minder diep en herstelt zich zelf. De blauwe lijn zakt dieper en herstelt maar een beetje. 

Als jij ook bent gevallen voor ‘minder is beter’ dan weet je nu dat je af en toe juist meer moet eten om minder te wegen. Sterker nog, wanneer je weet hoe je lichaam werkt, dan kun je afvallen zonder dieet. Dat is de beste manier. 

2. Je bent resistent geworden voor insuline

Insuline is een belangrijk hormoon voor de opslag van voedingsstoffen en de opbouw van cellen in je lichaam. Insuline wordt geproduceerd in je alvleesklier in respons op wat je eet of drinkt. Koolhydraten en in het bijzonder suikers, maar ook eiwit stimuleren de productie van insuline.

De belangrijkste functie van insuline is ervoor te zorgen dat glucose en aminozuren (dit zijn de bouwstenen van eiwit) in je cellen kunnen worden opgenomen.

Wanneer je insulineresistent bent, dan kan insuline zijn werk niet meer goed doen. Je cellen reageren niet meer goed op insuline. Vergelijk het maar met bacteriën die resistent zijn voor antibiotica. Ook die reageren niet meer op de medicatie.

De manier waarop insulineresistentie in je lichaam ontstaat is complex. Het begint allemaal met structurele overvoeding. Dit verhoogt de opslag van vet in onder andere je spieren en in je lever. Wanneer je spieren te vol raken met vetten, dan vermindert dit de opslag van suikers in je spieren.

Deze suikers blijven daardoor in je bloed circuleren, hetgeen je kunt zien aan een verhoogde nuchtere bloedsuikerspiegel. Dit is een eerste indicatie van insulineresistentie.

Een verhoogde bloedsuikerspiegel is slecht voor je gezondheid. Dus je lever gaat aan het werk om die suikers om te zetten in vetten. Deze vetten worden door je lever aan het bloed afgegeven via VLDL. Inderdaad, dat is LDL cholesterol maar dan met een nog lagere dichtheid. 

LDL is van zichzelf niet goed of slecht. Het is gewoon de vorm waarin cholesterol door je bloed worden getransporteerd. 

Insulineresistentie betekent dus een toename van je bloedsuiker, maar ook een toename van de vetten in je bloed en een toename van LDL. Ook zonder medische achtergrond klinkt dat niet erg gezond.

Dit hele proces is een glijdende schaal. Je bent nu in meer of in mindere resistent voor insuline. En het loopt op naar wanneer je niets doet.

Teveel eten, veel suiker en vet en veel fructose met name in frisdranken stimuleren insulineresistentie. Het is de voorbode van diabetes type 2.

Wat heeft dit met afvallen te maken?

Eigenlijk alles. 

Insuline heeft een remmende invloed op de verbranding van vetten. Wanneer insuline verhoogt is, dan kun je geen vetten verbranden. Je verbrandt suikers. De eerste stap in het optimaliseren van het verbranden van vet in je lichaam is een reductie van insuline.

En dat gaat niet gebeuren wanneer je resistent bent voor insuline.

Insulineresistentie zorgt ervoor dat zelfs kleine beetjes eten je bloedsuiker en je insulinespiegel hoog genoeg te houden om je lichaam te beletten vet te verbranden. 

Een insulineresistent lichaam slaat lichaamsvet makkelijk op, maar breekt het moeilijk af. 

Je kunt de mate van insulineresistentie relatief makkelijk laten bepalen. Je moet er wel een bloedonderzoek voor doen. Met je nuchtere bloedsuikerspiegel en je nuchtere insulinespiegel kun je de mate van insulineresistentie bepalen. Deze bepaling het HOMA-IR.

Daarnaast kun je laten meten hoeveel bloedsuiker zich heeft gehecht aan hemoglobine. Hemoglobine is het eiwit in je rode bloedlichaampjes wat zuurstof aan zich bindt. Bloedsuiker hecht zich aan dit eiwit. Rode bloedcellen leven gemiddeld 100 dagen, dus de hoeveelheid versuikerde hemoglobine heeft een beeld van je bloedsuiker in de afgelopen 100 dagen. Wanneer dit meer dan 5,8% is dan heb je insulineresistentie. 

En wanneer dit boven de 6,4% ligt dan is dit een indicatie van diabetes type 2. 

1,2 miljoen mensen in Nederland hebben diabetes. En 1,1 miljoen mensen hebben pre-diabetes. Daaronder zit nog een hele grote groep die insulineresistent is, maar nog geen pre-diabetes heeft. De verwachting is dat over een paar jaar 1 op de 3 volwassen diabetes krijgt. 

Het zijn bizarre getallen!

Helemaal als je weet dat je dit makkelijk kunt meten en dat je het ook eenvoudig kunt terugdraaien, want insulineresistentie hoeft niet blijvend te zijn. 

In het 12 Weken Life Style Transformatie Programma meten we alle relevante waarden rondom insulineresistentie en cholesterol.

In dit programma krijg je de meest krachtige interventies die je lichaam weer gevoelig maken voor insuline.

En je krijgt alle hulp die je nodig hebt om dit een onderdeel te maken van jouw dagelijkse routine.    

Als je dit interessant vindt, klik dan hier.

Over de schrijver
Vriend, vader, auteur, blogger, vlogger, sporter, ondernemer. Bedenker van Echte Mannen Diëten Niet, het programma voor mannen die een gezond gewicht, een platte buik en een sterk lichaam willen hebben.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down