Heb je honger, of heb je dorst?
29 januari 2021 

Heb je honger, of heb je dorst?

Samenvatting: als je denkt dat je teveel eet en daardoor te zwaar bent, dan kan minder eten je helpen. Maar waarom eet je teveel? Waarom blijf je honger hebben, ook al eet je genoeg? Dat kan komen doordat je te weinig drinkt. En het kan ook komen doordat je vaak kleine beetjes drinkt. Beide zorgen voor een tekort aan vocht in je lichaam. In deze blog leg ik je uit hoe dat werkt en krijg je antwoord op de vraag heb je honger of heb je eigenlijk dorst?

Waarom eet je teveel?

Als je wilt afvallen, dan krijg je altijd hetzelfde advies: je moet minder eten en meer bewegen. Deze mantra wordt eindeloos herhaald. Afvallen betekent hoe dan ook minder eten. Minder eten kan je helpen om af te vallen. Maar je slaat met je dieet een belangrijke stap over. Want als jij denkt dat minder eten beter is voor jou, waarom eet je nu dan teveel? Hoe komt het dat je meer eet, dan je lichaam nodig heeft? Die vraag is belangrijk. Want als je daar een goed antwoord op hebt, dan kun je daar iets aan doen. Dan hoef je helemaal niet bewust minder te eten. Je moet gewoon stoppen met teveel eten.

Dus als jij denkt dat je nu teveel eet, waarom doe je dat dan? 

Vocht is nummer 1

In plaats van te beginnen met een dieet, zou je kunnen kijken naar de behoefte van je lichaam. De natuurlijke behoefte van je lichaam aan voedingsstoffen. Blijkbaar doe jij iets waardoor je meer voeding binnenkrijgt, dan je lichaam nodig heeft. Grote kans dat dit te maken heeft met je inname van vocht.  

Wanneer je kijkt naar de behoefte van je lichaam, dan hebben wetenschappers een lijst gemaakt van 39 essentiële voedingsstoffen. Essentieel betekent dat je lichaam niet zonder deze stoffen kan. Essentieel in deze betekent ook dat je lichaam deze stoffen niet zelf kan maken. Het is dus essentieel dat ze uit je voeding komen.

Met stip op nummer 1 in deze lijst staat vocht. De primaire behoefte van je lichaam is vocht. Wij mannen bestaan voor 65% uit water en we verliezen elke dag vocht, bijvoorbeeld door te plassen en te zweten. Dat betekent dat je vocht moet aanvullen. 

Heb je honger of heb je dorst?

De vochtbalans wordt door een complex systeem van hormonen gereguleerd, met een hoofdrol voor je nieren. Het bijzondere aan dit systeem is dat de signalen voor dorst en honger op dezelfde plek in je hersenen worden geregeld.

Hoewel we makkelijk weken zonder voedsel kunnen, is onze behoefte aan vocht zo groot dat we het zonder water niet langer dan een dag of 3 uithouden. Vocht is dus veel belangrijker voor je lichaam dan voedsel.

Het betekent dat als je de natuurlijke behoefte van je lichaam volgt, dat je vochtinname stap 1 is. Waarschijnlijk weet je wel dat je rond de 2 liter vocht per dag nodig hebt. Toch laat onderzoek in Nederland laat zien dat maar 15% van de mensen voldoende water drinkt.

Omdat dorst en honger op dezelfde plek in je hersenen worden gereguleerd, kan het zo zijn dat jouw behoefte aan vocht voelt als honger en dat je daardoor meer eet dan je nodig hebt. 

Meer drinken, beter drinken

Vaak is je honger helemaal geen honger, maar is het dorst. Dat komt omdat je te weinig drinkt. Dat betekent dus dat je meer moet drinken. Vooral meer water. Daarbij is het belangrijk niet de hele dag door kleine beetjes te drinken, maar af en toe veel te drinken. Het systeem wat vocht reguleert in je lichaam wordt door vaak kleine beetjes drinken een beetje voor de gek gehouden. Daardoor voert je lichaam meer vocht af. Continu water drinken is dus niet optimaal.

Veel mensen lopen met plastic flesjes rond en drinken continu kleine slokjes water. Maar wij zijn er voor gemaakt grotere hoeveelheden ineens te drinken en dan een lange tijd niets. Dat zorgt niet alleen voor een betere vochtbalans, je eet daardoor ook minder.

Rondlopen met plastic flesjes en de hele dag door drinken is niet alleen onnatuurlijk. Het is ook slecht voor het milieu. Door een paar keer per dag gewoon uit een glas te drinken, of door een RVS drinkfles te kopen, bespaar je op termijn niet alleen kosten, maar help je ook mee de immer groeiende berg plastic afval te verminderen.

Minder dorst, minder eten

Door op een natuurlijke manier te drinken voorkom je overeten. Dit is de beste manier om je eetlust te normaliseren. Het optimaliseren van je vochtinname is zo belangrijk, dat dit al in de derde week van het lifestyle programma wordt behandeld. In die week vertel ik je precies wat je kunt doen. En ik laat je ook de wetenschap erachter zien. Zo leer je wat een natuurlijke manier van drinken is en hoe je dit kunt toepassen. Je hebt dan alle informatie die je nodig hebt en kunt je eigen keuzes maken. 

Door aan de natuurlijke behoefte van je lichaam te voldoen, eet je nooit meer dan je nodig hebt. Door je lichaam alles te geven wat het nodig heeft, krijg je nergens teveel van binnen. Je hoeft dan niet ook op dieet, maar je volgt gewoon een natuurlijk eet- en leefpatroon. Daardoor kom je als vanzelf op een gezond gewicht. Uiteindelijk is dat veel logischer, dan dat je tijdelijk een dieet zou moeten volgen. 

Echte Mannen Diëten Niet

Een natuurlijk eet- en leefpatroon aanleren is wat we doen bij Echte Mannen Diëten Niet. Ik heb daar een korte video over gemaakt. Hij duurt 12 minuten. Je kunt de video bekijken door op deze link te klikken.

Over de schrijver
Vriend, vader, auteur, blogger, vlogger, sporter, ondernemer. Bedenker van Echte Mannen Diëten Niet, het programma voor mannen die een gezond gewicht, een platte buik en een sterk lichaam willen hebben.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down