7,4 kilo puur vet verliezen in 12 weken
13 augustus 2020 

7,4 kilo puur vet verliezen in 12 weken

Echte Mannen Diëten Niet is wetenschappelijk bewezen.

In 2009 verscheen een verslag van een studie naar afvallen zonder dieet in Medical Hypotheses van Elsevier. De studie werd geleid door prof. Babak Bahadori, een Iraans-Oostenrijkse arts en onderzoeker. Samen met zijn collega’s liet hij een groep van 27 mensen 12 weken lang een protocol doorlopen, met als belangrijkste doel vet verliezen. Het bijzonder van deze studie is dat hij dit deed zonder dieet. 

De proefpersonen werden juist aangemoedigd om zoveel te eten als ze willen. 

Hoe kan het dan dat de proefpersonen in 12 weken durende proef gemiddeld maar liefst 7,4 kilo puur vet verliezen?

Dat kwam door drie belangrijke opdrachten tijdens de proef: 

  1. De eerste opdracht die de proefpersonen kregen was elke dag een periode bewust niets te eten. Ze mochten wel water drinken, maar niets eten. Deze periode duurde elke dag tussen de 12 en 14 uur.
  2. De tweede opdracht was om in de periode waarin ze niets aten 3 tot 5 keer per week matig intensief te bewegen. Het betekende voor de meeste proefpersonen een stevige wandelen van 45 minuten tot maximaal een uur. Niet meer en niet langer.
  3. De derde opdracht voor de proefpersonen was naar behoefte te eten, maar wel te letten op wat ze aten. Om dat concreet te maken kregen ze het advies vet en suiker zoveel mogelijk te mijden. Meer was het niet. Eet zoveel je wilt, maar beperk vet en suiker.

Het effect van nuchter bewegen

Het protocol is erg flexibel. Sommige proefpersonen aten niets in de ochtend en gingen toen wandelen. Ze gebruikten wel een lunch en avondeten. Andere draaiden het om en aten een ontbijt en een late lunch, maar lieten het avondeten staan.

De matig intensieve beweegsessies werden gepland in de periode waarin er niet gegeten werd. In de avond minimaal twee uur na de laatste maaltijd of in de ochtend minimaal twee uur voor de eerste maaltijd, net hoe het uitkwam.

vet verliezen door matig intensief te bewegen

In het onderzoeksverslag leggen de onderzoekers uit dat ze om deze manier geprobeerd hebben het vet verliezen tijdens de beweegsessies optimaal te houden. En zo probeerden te voorkomen dat het verbruikte vet tijdens de beweegsessies weer helemaal aangevuld zou worden door een vetrijke maaltijden kort na het bewegen.

De studie was een open studie. Dat betekent dat de proefpersonen alles zelf deden in de gewone thuissituatie. Ze zijn twee keer teruggekomen voor het resultaten. Na zes weken en na 12 weken. Van de 34 deelnemers aan het begin, kwamen er uiteindelijk 27 voor de eindmeting.

7,4 kilo puur vet verliezen in 12 weken

Aan het einde van de 12 weken durende proef waren de deelnemers gemiddeld 7,4 kilo puur vet kwijt. Dat was een kwart van de totale hoeveelheid vet die hadden. Het resultaat in de tweede zes weken was net zo goed als in de eerste zes weken. Dat betekent dat de deelnemers vrijwel zeker nog meer vet zouden verliezen als de proef langer had geduurd.  

Uit de eindmeting bleek ook dat de nuchtere insulinespiegel met 25% was gedaald. Daaruit blijkt dat de gevoeligheid voor insuline was toegenomen. Minder insuline betekent meer vet verliezen. 

Afvallen zonder dieet is gezond

Dit simpele onderzoek laat zien dat je heel goed vet kunt verliezen zonder dieet. Dit doe je door

  • de periode van eten te beperken en bewust een tijdje niet te eten. 
  • in de periode waarin je niet eet matig intensief te bewegen. 
  • te eten naar behoefte en overmatig vet en suiker te vermijden.

Het programma bleek voor de meeste deelnemers goed vol te houden. En ze vielen niet alleen af, ze verbeterden ook hun gezondheid. Daarmee is het protocol een goede basis voor een gezond en lang leven.

Het kan nog beter!

De hoofdonderzoeker Professor Bahadori geeft in het onderzoeksverslag nog een aantal aanwijzingen de verbeteringen die hij zou toepassen. Zo adviseert hij naast de matig intensieve beweegsessies, twee intensieve krachttraining sessies per week. 

Uit andere onderzoeken weten we dat een hoger aandeel eiwit in je voeding het afvallen nog meer versnelt.

Dit betekent dat het allemaal nog een beetje beter kan. Via deze link lees je daar meer over.

Over de schrijver
Vriend, vader, auteur, blogger, vlogger, sporter, ondernemer. Bedenker van Echte Mannen Diëten Niet, het programma voor mannen die een gezond gewicht, een platte buik en een sterk lichaam willen hebben.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down